Lata 60’te, Lata 70’te – Say it loud…

13 01 2010

Ameryka ma poważny problem. Nie tylko Ameryka ma poważny problem, ale także nasi ludzie mają bardzo poważny problem. Problemem Ameryki jesteśmy my. (…) Mamy wspólnego wroga. To jest dla nas wspólne – mamy wspólnego prześladowcę, wspólnego wyzyskiwacza, wspólnego ciemiężcę. Lecz kiedy wszyscy zdamy sobie sprawę, iż mamy wspólnego wroga możemy się zjednoczyć. Tym, co nas wszystkich łączy jest wspólny wróg – biały człowiek. On jest wrogiem nas wszystkich. Wiem, iż część z was myśli, że nie wszyscy oni są naszymi wrogami. Czas pokaże. (…)

Malcolm X – “Message To The Grass Roots”, 1963; Detroit.

Duża część czarnej społeczności uważała, że biali amerykanie nie są i nigdy nie staną się partnerami we wprowadzeniu zmian i wyrównywaniu statusu osób o różnym kolorze skóry. Malcolm X nawoływał do „czarnego nacjonalizmu”; utrzymywania i rozwijania gett; tworzenia równoległej do białej, nowej Ameryki czarnych obywateli; egzystowania wyłącznie wśród Afroamerykanów niezależnie od np. religijnych przekonań pojedynczych członków grupy. Ludzie sympatyzujący z Czarnymi Panterami nosili stroje bliskie mundurom, poruszali się w miejscach publicznych z bronią, nie wykluczali w swych działaniach używana siły. Jednocześnie prowadzili własne szkoły i kursy, tworzyli programy wychodzenia z uzależnień, utrzymywali darmowe stołówki dla biednych. James Brown śpiewał: „Prędzej zginiemy stojąc, niż będziemy żyć na kolanach – powiedz to głośno: jestem czarny i jestem z tego dumny”.
„Rewolucyjne” skrzydło ruchu walki o pełnię praw obywatelskich reprezentują organizacje, artyści i aktywiści dla których słowo ‚walka’ miewało wymiar dość dosłowny. Stracili oni w pewnym momencie wiarę we wspólne działanie ramię w ramię z białymi. Według nich lepszym lub jedynym rozwiązaniem jest odseparowanie, zamknięcie, wykluczenie będące własną decyzją. Otaczali się symbolami nawiązującymi do siły, dumy, agresji, buntu i sprzeciwu, walecznej odwagi – rewolucji. To świat wyraźnego gestu popartego pełnym przekonaniem o konieczności jego wykonania i pogodzeniu się z jego konsekwencjami.
16 października 1968 roku, Meksyk. Uroczystość wręczenia medali olimpijskich zwycięzcom biegu na 200 metrów, w którym padł rekord świata – Tommie Smith pokonał ten dystans w czasie 19 sekund i 83 setnych.
Gdy trójka lekkoatletów stanęła na podium widzowie zgromadzeni na stadionie i przed odbiornikami telewizyjnymi mogli dostrzec, że dwójka czarnoskórych reprezentantów Stanów Zjednoczonych – wspominany wyżej Smith oraz zdobywca trzeciego miejsca John Carlos – nie mają na sobie butów, stoją w czarnych skarpetkach. Najszybszy biegacz świata wokół szyi miał owinięty czarny szalik, obaj Afroamerykanie mieli po jednej czarnej rękawiczce założonej na dłoń. Kiedy rozbrzmiał hymn amerykański biegacze ze Stanów Zjednoczonych opuścili głowy i podnieśli w górę zaciśnięte pięści. Był to zrozumiały dla wszystkich gest czarnej siły, dumy, walki; znak jednoznacznie w tamtym czasie kojarzony z partią Czarnych Panter, organizacją uznaną przez J. Edgara Hoovera, szefa FBI, za tworzącą największe zagrożenie dla bezpieczeństwa wewnętrznego Stanów Zjednoczonych. „Jeśli wygrywam jestem Amerykaninem, nie czarnym Amerykaninem. Kiedy popełniam błąd, robię coś złego mówią wtedy, że jestem Czarnuchem. Jesteśmy czarni i jesteśmy z tego dumni. Czarni amerykanie zrozumieją to, co zrobiliśmy dzisiaj” – powiedział później Smith.
Dwa lata wcześniej Muhammad Ali, niekwestionowany bokserski mistrz wagi ciężkiej, odmówił służby w armii Amerykańskiej. „Nie widzę powodu, dla którego ja ani inni ludzi nazywani „negro” powinni lecieć 10 tysięcy mil aby zrzucać bomby i strzelać do niewinnych ludzi”. W jednym z udzielonych później wywiadów powiedział: „Nie mam nic do Viet Kongu – nikt z nich nie nazwał mnie czarnuchem”. Kilkanaście miesięcy później, po przymusowym wcieleniu do Armii Ali został skazany na 5 lat więzienia i grzywnę w wysokości 10 tysięcy dolarów za nie wystąpienie z szeregu podczas wywoływania jego nazwiska.

Popatrzcie na Amerykańską Rewolucję roku 1776. Jaki był cel tej rewolucji? Ziemia. Czemu chcieli ziemię? By być niepodległymi. Jak do tego doszło? Rozlewem krwi. Rewolucja Francuska – kto przeciwko komu? Posiadacze ziemscy przeciwko tym, którzy jej nie mieli. Jaki był cel tej rewolucji? Ziemia. Jak ja wydarli? Rozlewając krew. Rosyjska rewolucja – Przyczyna rewolucji? Ziemia. Posiadający przeciwko tym, którzy jej nie mieli. Jak ją otrzymali? Rozlewem krwi. Nie było rewolucji, która nie rozwiązałby się przez rozlew krwi. A Wy boicie się krwawić.

Malcolm X – “Message To The Grass Roots”, 1963; Detroit.

Tommie Smith

Reklamy

Działania

Informacja

8 Komentarzy

24 07 2013
Anderson

These are excellent sources of carbohydrates, simple sugar, fruits and
any sort of junk food. Now you know the reason
why people fail to recognize is that the root of a true eating disorder is emotional and until that problem is addressed, nothing else will fix the
problem. The claim is that dieting over 40 there are
far more accessible to a wider group of people has been shown to be important for overall cardiovascular health.

30 07 2013
bush office furniture reviews

Today, I went to the beachfront with my children.
I found a sea shell and gave it to my 4 year old
daughter and said „You can hear the ocean if you put this to your ear.” She put the shell to
her ear and screamed. There was a hermit crab inside
and it pinched her ear. She never wants to go back!
LoL I know this is completely off topic but I had to tell someone!

23 11 2013
www.gimp.org.es

This is very fascinating, You’re a very professional blogger.
I’ve joined your rss feed and stay up for eeking extra of your excellent post.
Also, I have shared your website in my social networks

3 03 2015
Freedom Mentor Reviews

Freedom Mentor Reviews

Lata 60’te, Lata 70’te – Say it loud… | Black Star Education

3 03 2015
Freddom Mentor reviews

Freddom Mentor reviews

blog topic

6 03 2015
Karl Jobst

Karl Jobst

Lata 60’te, Lata 70’te – Say it loud… | Black Star Education

12 03 2015
Foundation for Defense of Democracies

Foundation for Defense of Democracies

Lata 60’te, Lata 70’te – Say it loud… | Black Star Education

15 03 2015
TIE Institute

TIE Institute

Lata 60’te, Lata 70’te – Say it loud… | Black Star Education

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s




%d blogerów lubi to: